MS CHALLENGE 2019: For en verden uden sclerose

I efteråret 2018 blev en idé plantet blandt foreningsmedlemmerne. Et 746 km langt non-stop ultraløb fra København til Skagen for at samle penge ind til fordel for Scleroseforeningen – det gør vi da!

4. maj 2019 var det tid til at sætte handling bag ordene. Efter 5 måneder med indsamling, forberedelser og benhård vintertræning, stod seks mand klar til start på Amager Strandpark kl. 08. Vejret var horribelt og der var udsigt til de koldeste nattetemperaturer i 78 år – perfekt start!

På startstregen klar til første etape stod de to hard men, Formanden og Coach. Kontroversielt nok stod de to hårde nysere side om side med den italienske flaneur, Næstformanden der fortsætter med at lægge lag på sit repertoire og nu åbenbart også gør sig i fladvejskørsel, uvejr og sidevind. Imponerende!

Formanden beordrede øjeblikkeligt tropperne i front, men efter bare to km måtte den sydsjællandske letvægter en tur i asfalten. Det var dog ikke værre end at Spurven fra Glumsø kort efter var flyvende igen og de første knap 100 km til Præstø blev tilbagelagt uden yderligere drama.

Det regnvåde vejr medførte imidlertid et hav af punkteringer, og formandsskabet tegnede sig i forening for intet mindre end tre af slagsen på turens to første etaper.

Mekanikeren kom på hårdt arbejde de første 100 km

‘De nåede færgen’ – Th. Dreyer-drama til Tårs

I Præstø blev første rytterskifte eksekveret. Afsted røg Kassereren og Mekanikeren og undervejs mod Tårs blev de akkompagneret af Gribben fra Grindsted. Alle mand havde derfor været i aktion, da holdet nåede færgehavnen ved Tårs med god tid til at regruppere inden færgeovergangen kl. 16.15. Tiden blev brugt (fornuftigt) på at tanke kulhydrater og ompakke bilerne.

Næstformanden tanker energi
Kassereren var flyvende

Efter færgeoverfarten var det atter tid for Formanden at sætte sig i sadlen med Gribben, og de 45 minutters sejltur var med visheden om at et styrtbad ventede i det silende regnvejr. Udsigten til et hjemmebaneridt i det sydfynske virkede dog til at muntre Den Store Leder op. Undervejs nåede løbets officielle fotograf endda at snuppe dette fantastiske billede fra det sydfynske:

Foto: Jeppe Svendsen

I Diernæs stod løbsarrangørerne klar med aftensmad, og Coach og Mekanikeren blev sendt afsted på de sidste af lørdagens lyse timer. Efter en velfortjent optankning af varm mad, var der samling ved starten til etape syv.

Mørket falder på

Omkring ved 21.00 var lyset så meget væk, at cykellygterne måtte findes frem. Næstformanden og Coach havde første omgang mørkekørsel og måtte til deres store gru sande, at ruteplanlægningen havde begået en regulær svinestreg og lagt Jennumbakken som finale på etapen(!).

Herefter stod Formanden klar til at køre med Næstformanden, og her krydsede tiden midnat og gik officielt ind i 5. maj. Temperaturen nærmede sig frysepunktet her, og da Kassereren afløste Næstformanden kl. ca. 02.00, var temperaturen ned til -4 grader. En historisk kold nat, som dog var ualmindeligt smuk med stjerneklar himmel og ingen vind.

Efter 100 km nattekørsel klikkede Formanden ud af pedalerne for at snuppe et hvil i følgebilen. Her skal i øvrigt lyde et stort tak til vores chauffører – og især til Rasmus og Tobias, der tog alle 30 timer(!) bag rattet i følgebilerne!

Udsigt fra følgebilen

I løbet af natten oplevede Kassereren tiltagende knæproblemer og Mekanikeren fik et maveonde, og pludselig var den ellers så velsmurte maskine under pres på mandskabsfronten. Heldigvis blev der steppet op fra alle sider, så kæden hele tiden blev holdt stram og der hele tiden var ryttere på vejen. Med lyset tilbage og en gavmild side/rygvind op gennem Jylland, var målet pludselig inden for rækkevidde.

Finalen: Paradekørsel til Skagen

Efter 727 km var det for første gang tid til at alle mand skulle køre fælles. Den sidste 19 km lange paradekørsel var det eneste som skilte foreningen fra slutdestinationen i Skagen, og de skulle tilbagelægges i fælles front. Det blev til et stilstudie i viftekørsel og rulleskift, og toget buldrede og bragede gennem det smukke landskab mod toppen af Danmark.

Efter 746 strabadserende kilometer nåede de udmattede drenge målet efter knap 30 timers non-stop kørsel fra København. En kæmpe lettelse og forløsning efter en superfed, megahård oplevelse!

Holdet + staff i mål

Der var ingen tvivl om, at MS BIKE var en kæmpe stor oplevelse for alle mand! Fuldkommen trætte, udmattede og lykkelige kunne der rundes af ovenpå præstationen og efter en omgang bobler og romkugler, blev næserne sat hjemad igen!

Vi har efterfølgende regnet på tallene, som du kan se nærmere på i infografikken herunder. Vi siger tusind tak for en megafed oplevelse!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *